طی سالیان اخیر، با گسترش اینترنت و کمرنگ شدن حضور فیزیکی یا مذاکره رو در رو، مشتریان نیاز زیادی را به معیاری برای جدا کردن تأمینکنندگان و فروشندگان معتبر از نامعتبر و رسیدن به بهترین انتخاب، حس مینمایند؛ از این رو مکانیزمها و روشهای مختلفی جهت رتبهبندی شرکتهای فروشنده کالا و خدمات ارائه شده است.
در پلتفرم (بازار آنلاین دو سویه) حاضر نیز یکی از بهترین روشهای رتبهبندی که مبتنی بر روشهای سنتی و مدرن و براساس استاندارد عمومی شرکتهای بزرگ و معتبر در زنجیره تأمین آنها است، استفاده میشود.
معیارهای این رتبهبندی به شرح ذیل میباشد که عمده خریداران فلزات و آلیاژها پس از چند سال حضور در بازار، تأمینکنندگان خود را بر این اساس اولویتبندی کردهاند.
ردیف
|
پارامترهای ارزیابی
|
درجه اهمیت
|
1
|
توان مالی و گردش سرمایه
|
2
|
2
|
حضور در لیست تأمینکنندگان (وندور) شرکتهای معتبر
|
3
|
3
|
حسن انجام کار و رضایتمندی مشتریان
|
4
|
4
|
داشتن نمایندگی خارجی و داخلی
|
2
|
5
|
تأمین از تولیدکنندگان مطرح خارجی و داخلی
|
2
|
6
|
داشتن کارت بازرگانی و امکان واردات مستقیم کالا
|
2
|
7
|
مدت زمان و سابقه فعالیت در زمینه تأمین و فروش فلزات و آلیاژها
|
2
|
8
|
نیروی انسانی متخصص (تعداد، تحصیلات و تخصص)
|
2
|
9
|
چارت سازمانی و نظام اداری مناسب
|
2
|
10
|
تملک فروشگاه و انبار کالا
|
2
|
11
|
دفتر مرکزی
|
1
|
12
|
موجودی انبار
|
3
|
13
|
ارائه کالا با سرتیفیکیتهای اصلی یا کپی معتبر
|
2
|
14
|
امکانات نرم افزاری (شبکه داخلی، وبسایت، ایمیل و...)
|
1
|
نکتهای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که درجه اهمیت تمام معیارهای فوق برابر نیست بلکه مطمئناً بعضی از آنها مهمترند؛ در نتیجه گروه همکاران سامانه ارزیابی و رتبهبندی ما به هرکدام از آنها درجه اهمیتی اختصاص دادهاند که بنابر آخرین پژوهشها در این زمینه در نظر گرفته شدهاند و همواره نیز امکان بازنگری در آنها براساس مطالعات وجود دارد.
بر اساس پاسخها و مدارک ارائه شده توسط اعضای ویژه شرکتی که درخواست رتبهبندی را دارد و با تحقیق گروه همکاران سامانه ارزیابی و رتبهبندی، امتیازی به شرکت یا فروشگاه داده میشود و بر اساس امتیاز کل کسب شده، شرکت میتواند در جمع تأمینکنندگان طلایی، نقره ای و یا آبی قرار بگیرد.
نشان
|
رتبه و توضیحات
|
|
عالی
|
|
خیلی خوب
|
|
خوب
|
|
تولید کننده
|
|
وارد کننده
|
|
ضمانت کیفیت کالا و عودت در صورت مغایرت
|
|
رضایتمندی مشتریان
|
علاوه بر ارزیابی اولیه، مهمترین معیار که همانا رضایت مشتریان است نیز با مرور زمان و بیشتر شدن تعاملات فروشنده، مشتری و شرکت مشتریان در نظرسنجی مربوطه کامل شده و همه کاربران سایت میتوانند در مورد هر کدام از تأمینکنندگان عضو سایت از تعداد رأیدهندگان و نتیجه ارزیابی آنها آگاه شوند و همچنین دلایل آنها برای خوب یا بد بودن را مطالعه کنند؛ همانگونه که در حال حاضر بسیاری از مردم برای انتخاب هتل، کالاهای الکترونیکی نظیر موبایل و تبلت و ... از مطالعه نظرات و تجربیات دیگران در انتخاب خود بهرهمند میشوند.
رضایتمندی مشتریان نیز در حال حاضر بر مبنای چهار معیار ذیل سنجیده میشود: